20 jaar
Waar is de tijd gebleven dat de aanmaning nog konden worden verstopt. Rekeningen lagen in ongeopende enveloppen op een stapel. Belastingaangiftes werden op de post gedaan. Sociaal zijn vond vooral buiten de media plaats. Waarbij de cloud nog de zon verborg.
De digitalisering heeft in 20 jaar een vogelvlucht gemaakt. Lekker thuis de wereld tot je nemen. Wat vogels wel doen, vergeten wij meestal; de winterslaap! Als je niet oppast leeft je in een constante staat van hyperactiviteit. Met als gevolg korte lontjes, veel meningen en geen vragen.
Financiële problemen zijn steeds minder zichtbaar achter de brievenbus. De stapels zijn verborgen in de email. Bedrijven worden steeds groter en efficiënter. Goed voor innovatie en de aandeelhouders. Ook incassobureaus zagen kun kans.
Het helpen van mensen met financiële problemen als ‘business model’ kwam in opkomst. Dit helpt vaak niet en is altijd kostenverhogend. Geld verdienen aan mensen met financiële problemen bleek geen goede motivatie te zijn om te helpen. Vanuit de overheid kwam er regulering bij financiële problemen. De klant met die problemen werd er niet wijzer van.
Het een complexer wordende wereld. Als je in deze wereld in de problemen komt, is het steeds lastiger overzicht en perspectief te houden. De financiële hulpverlening zou zich moeten aanpassen aan deze situatie. Echter hulpverlenende instanties en bedrijven rollen over elkaar heen om te helpen. Dat probleem komt er dus bij voor de mensen die hulp nodig hebben.
Wat helpt is persoonlijk contact, empathie en langere betrokkenheid.
Gerda Eefting.